OPRACOWANIE I WDROŻENIE MODELU KALKULACJI TKW I RACHUNKU RENTOWNOŚCI PRODUKTÓW, KLIENTÓW
Opis usługi
Specjalistyczna usługa będzie polegała na przeprowadzeniu analizy, opracowaniu koncepcji i wdrożenie w praktyce biznesowej firmy modelu kalkulacji pełnego kosztu wytworzenia, rachunku rentowności produktów, klientów oraz budowę modelu, pokazującego rentowności poszczególnych produktów, klientów w takich wymiarach analitycznych jak: produkty, odbiorcy, klienci, kanały sprzedaży, przedstawiciele handlowi. Model ma przedstawiać rentowności w ujęciu ex-post za rok działalności firmy. Koncepcja modelu rachunku rentowności musi być dopasowana do aktualnego poziomu dojrzałości Nabywcy od strony informatycznej, organizacyjnej i kompetencyjnej oraz specyfiki przedsiębiorstwa. Zamawiający jest sklasyfikowany jako średnie przedsiębiorstwo, zatrudnia około 50 osób, zajmuje się produkcją (własny zakład produkcyjny) i dystrybucją (sprzedaż poprzez dział handlowy w różnych kanałach oraz posiada własne oddziały w kilku lokalizacjach) chemii budowlanej.
Model rachunku rentowności, to zaawansowany system pomiaru i podejmowania decyzji, w oparciu o kalkulacje kosztów oraz analizy rentowności. Celem biznesowym usługi jest przygotowanie Firmy i Kierownictwa do podejmowania decyzji skutecznego i świadomego generowania wyższych zysków Przedsiębiorstwa oraz dostarczenie narzędzi (zbudowany model) do monitorowania rentowności w różnych wymiarach analitycznych.
Usługa powinna być realizowana etapowo.
Etap 1 – Koncepcja kalkulacji kosztu wytworzenia
Celem prac jest opracowanie koncepcji modelu kalkulacji pełnego kosztu wytworzenia, pozwalającego kalkulować ceny wyrobów gotowych i półproduktów, wyznaczać próg rentowności partii produkcji oraz określać ceny ewidencyjne wyrobów. Model kalkulacyjny będzie oparty o normy zużycia/wykorzystania w poszczególnych działaniach: zasobów (maszyn, ludzi), materiałów, półproduktów, energii itp. Kalkulacja pełnego kosztu wytworzenia oprócz zestawienia kosztów materiałowych powinna uwzględniać kalkulację kosztu zużycia zasobów w czasie, zgodnie z ideą nakreśloną w metodyce TDABC (Time Driven Activity Based Costing).
Etap 2 - Koncepcja rachunku rentowności produktów, klientów
Przedmiotem tego etapu jest kalkulacja rentowności produktów, klientów, grup produktowych, segmentów rynku, handlowców. Wykorzystując kalkulacje kosztu wytworzenia opisane w Etapie 1 koncepcja modelu zostanie rozbudowywana o rozliczanie pozostałych kosztów logistyki, sprzedaży, administracji i ogólnego zarządu. Model rentowności musi w sposób przyczynowo-skutkowy alokować koszty zasobów na produkty, klientów i inne wymiary analityczne. Przyjęte w koncepcji nośniki alokacji powinny być odpowiednio dopasowane do obecnie ewidencjonowanych danych w systemach ewidencyjnych Nabywcy.
Etap 3 – Opracowanie norm czasowych
Wykonawca zobowiązany jest opracować technologiczne normy czasowe dla wszystkich produktów produkowanych przez Nabywcę i sprzedawanych w roku objętym analizą. Normy czasowe muszą być opracowane z wyodrębnieniem czasów przygotowawczo-zakończeniowych, czasów głównych i czasów pomocniczych operacji produkcyjnych.
Etap 4 – Budowa modelu
Po opracowaniu koncepcji TKW i rachunku rentowności, Wykonawca zbuduje model rentowności w środowisku informatycznym Nabywcy, zgodnie z opracowaną koncepcją. Model będzie zasilany danymi wejściowymi pobieranymi z systemów ewidencyjnych Nabywcy. Model będzie obrazował rachunek rentowności na realnych danych Zamawiającego. Model będzie zawierał część analityczną, która w różnych perspektywach decyzyjnych będzie przedstawiać rentowności produktów, klientów. Dzięki czemu możliwe będzie zidentyfikowanie problemów oraz dzięki szczegółowemu rozbiciu kosztów poszczególnych procesów możliwe będzie odkrywanie przyczyn i szukanie skutecznych rozwiązań. Pozwoli również dobrze zrozumieć koncepcję opracowanego rachunku rentowności i systemowego zarządzania zyskiem.
W tym etapie Wykonawca przedstawi opracowany model i wyniki kalkulacji modelu w formie warsztatowej, tak aby Zamawiający mógł dobrze zrozumieć zaprojektowany model kalkulacyjny.
Model i przedstawione w nim wyniki analiz będą zbudowane w środowisku informatycznym Nabywcy i będą stanowiły jego własność. Model zostanie wdrożony na platformie Microsoft lub równoważnej.
Produkty
Poniżej przedstawiono kluczowe produkty, które powstaną w wyniku realizacji przez Wykonawcę etapów opisanych powyżej.
Produkt 1 – Koncepcja TKW
Koncepcja TKW będzie zawierać co najmniej:
1.Zestawienie danych wejściowych, którymi model będzie zasilany
2.Opis kalkulacji TKW
3.Opis wyceny zasobów
4.Opis alokacji kosztów pośrednich
Produkt 2 – Koncepcja rachunku rentowności produktów, klientów
Koncepcja rachunku rentowności produktów, klientów będzie zawierać co najmniej:
1.Zestawienie danych wejściowych, którymi model będzie zasilany
2.Opis kalkulacji rentowności produktów, klientów
3.Opis wyceny zasobów ujętych w modelu, a nie opisanych w koncepcji TKW
4.Zestawienie nośników i opis alokacji zastosowanych w modelu
Produkt 3 – Czasowe normy technologiczne
Czasowe normy technologiczne powinny być opracowane dla wszystkich produktów produkowanych przez Nabywcę i sprzedawanych w roku objętym analizą. Dla norm kalkulowanych dynamicznie w zależności od określonych parametrów, opisane zostaną algorytmy kalkulacji. Normy statyczne dla poszczególnych wyrobów (Wyrobów Gotowych, Półproduktów) zostaną zestawione w formie tabelarycznej w podziale na czasy przygotowawczo-zakończeniowe, główne, pomocnicze i inne jeżeli zostały ujęte w koncepcji. Przewiduje się około 70 marszrut.
Produkt 4 – Wdrożony model rachunku rentowności
Całościowy model kalkulacji TKW i Rachunku Rentowności Produktów Klientów zostanie zbudowany i wdrożony w środowisku informatycznym Nabywcy lub na takiej popularnej platformie, że Nabywca nie będzie musiał ponosić żadnych dodatkowych kosztów związanych z jej nabyciem lub dzierżawą. Model będzie zbudowany i wdrożony zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją TKW i Rachunku Rentowności. Zbudowany i wdrożony model pozostanie własnością Nabywcy i Nabywca będzie go mógł po zakończeniu usługi samodzielnie rozwijać, bez konieczności zakupu dodatkowych licencji, dzierżaw, praw autorskie itp.
Opracowanie usprawnienia w ramach usługi obejmie Etap 1-3 oraz dostarczy produkty 1-3.
Wdrożenie usprawnienia w ramach usługi obejmie Etap 4 oraz dostarczy produkt 4.
Oferta powinna być sporządzona na formularzu ofertowym (Załącznik nr 1 do Zapytania Ofertowego), przy czym Oferent ponosi wszelkie koszty związane z opracowaniem i złożeniem oferty, przygotowaniem i dostarczeniem próbki oprogramowania, niezależnie od wyniku postępowania.
Oferta musi zawierać:
-Nazwę i adres Oferenta,
-Datę sporządzenia Oferty,
-Cenę całkowitą netto i brutto
-Termin ważności Oferty
-Datę i podpis osoby (osób) upoważnionych do podpisania Oferty w imieniu Wykonawcy
Lista kluczowych warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania znajduje się w Załączniku nr 2 do zapytania ofertowego. Brak dostarczonych dokumentów potwierdzających spełnienia każdego z warunków będzie powodował odrzucenie oferty.
Do Oferty Oferent powinien dołączyć podpisane Załączniki nr 3, 4, 5, i 7 do Zapytania Ofertowego oraz dodatkową dokumentację umożliwiającą weryfikację posiadanej wiedzy, doświadczenia oraz zasobów ludzkich zdolnych do wykonania zamówienia. Brak dostarczonych podpisanych załączników będzie powodował odrzucenie oferty.
Zamawiający oczekuje od oferentów, że wraz z ofertą cenową oferent przedstawi, nieodpłatnie i na własny koszt, w ramach złożenia oferty, próbkę oprogramowania (modelu) posiadającego konkretne funkcjonalności, które zbadane zostaną zgodnie z Załącznikiem nr 6 do Zapytania Ofertowego - Scenariusz próbkowania. Weryfikacja tego punktu będzie się odbywać na zasadzie zerojedynkowej. Brak załączonej próbki oprogramowania lub wynik negatywny w którymkolwiek z testów będzie powodował odrzucenie oferty.
Zamawiający zastrzega sobie prawo unieważnienia postępowania na każdym jego etapie bez podania przyczyny oraz możliwość nie podpisania umowy z wyłonionym wykonawcą.
Kryterium 1
Opis kryterium:
Cena oferty musi zostać określona w PLN. Wykonawca może podać tylko jedną cenę łączną bez możliwości proponowania rozwiązań wariantowych. Cena podana w ofercie będzie obejmować całkowity koszt wykonania zamówienia i wszystkie koszty towarzyszące wykonaniu zamówienia, oraz wszelkie inne ewentualne obciążenia, w szczególności podatek VAT.
Waga punktowa / procentowa
Cena oferty musi zostać określona w PLN. Wykonawca może podać tylko jedną cenę łączną bez możliwości proponowania rozwiązań wariantowych. Cena podana w ofercie będzie obejmować całkowity koszt wykonania zamówienia i wszystkie koszty towarzyszące wykonaniu zamówienia, oraz wszelkie inne ewentualne obciążenia, w szczególności podatek VAT.
Opis sposobu przyznawania punktacji
1.jeżeli cena oferty jest najkorzystniejsza lub równa cenie oferty najkorzystniejszej – otrzymuje maksymalną liczbę punktów równą wadze kryterium
2.jeżeli wszystkie ceny ofert są równe – wszystkie otrzymują maksymalną liczbę punktów równą wadze kryterium
3.jeżeli złożona oferta posiada cenę wyższą niż oferta najkorzystniejsza jej wartość punktowa obliczana jest w sposób następujący:
Kx = (Cmin / Cx) * 100 pkt
gdzie:
Kx – liczba punktów przyznana ocenianej ofercie w ramach kryterium cena brutto za realizację całego zamówienia,
Cmin – najniższa cena brutto zaoferowana w ofertach złożonych na realizację zamówienia,
Cx – cena brutto oferty ocenianej złożonej na realizację zamówienia.